Parhaat palat

Haluatko nauttia kahvisi kera herkullisen tuoreen leivonnaisen tai viedä sellaisen vaikkapa tuliaisiksi?

Päivitämme näille sivuille reseptejä, joilla lohtii keliaakikoille sopivia maukkaita suolaisia ja makeita leivonnaisia.

KAMPANISUT eli TORTUT

500 g voita tai margariinia
7-7,5 kkp gluteenittomia jauhoja esim. Semper, Sunnuntai
Suolaa oman maun mukaan
1-1,5 tl leivinjauhetta
3 dl vettä

Ohje:

Nypi rasva jauhoseokseen (jauhot+leivinjauhe+suola). Lisää joukkoon vesi ja sekoita takina tasaiseksi. Laita takina jähmettymään hetkeksi jääkaappiin. Muotoile taikinasta kampanisuja. Paista kampanisut uunissa 250 asteessa noin 10-15 minuuttia.

FETAJUUSTOPIIRAKKA

Pohja:
125 g margariinia
100 g rahkaa
1 dl tattarijauhoa
1 dl maissijauhoa
½ tl leivinjauhetta

Täyte:
3 kpl munia
250 g kermaa
½ tl psylliumkuorijauhetta
180 g fetajuustoa
160 g juustoraastetta esim. Edam
pinaattia esim. pakastettua
tomaattisiivuja

Ohje:

Valmista kuoritaikina sekoittamalla kaikki aineet tasaiseksi massakasi. Laita taikina voideltuu piirakkavuokaan. Siivuta tomaatit ja levitä siivut taikinan päälle. Valmista täyte sekoittamalla kaikki aineet tasaiseksi ja levitä täyte vuokaan. Paista piirakka 150 asteessa n. 30-40 minuuttia tai kunnes piirakka hyytyy.

OMENA-KAURATEELEIVÄT 8-10 kpl

2 dl kaurahiutaleita
2 ½ dl tummaa gluteenitonta jauhoseosta
2 tl leivinjauhetta
½ tl suolaa
2 tl sokeria
½ dl öljyä
2 dl maitoa
1 iso omena raasteena

Ohje:

Sekoita kuivat aineet keskenään. Lisää öljy ja maito sekä lopuksi omenaraaste. Sekoita tasaiseksi. Muotoile jauhotetuilla käsillä ohuita teeleipiä leivinpaperin päälle uunipellille. Paista 225 asteessa uunin keskiosassa noin 20 minuuttia.

Kotimaisia herkkukeitaita löydät Keliakialiiton matkailuliitteestä.